13 januari 2011

When animals attack

Torsdag! You know what that means. It's Factoid Thursday! ^^ Yay!

Tyvärr är jag trött och jättetråkig. Jag har ingen idé vad jag skulle kunna skriva om idag, för jag har helt enkelt inte haft tid att tänka på det, med så mycket jobb den här veckan. Istället vill jag länka till en intressant sida jag hittade på måfå, eller rättare sagt en intressant artikel på en intressant sida.

Huvudsidan heter Cracked.com, och artikeln i fråga är en lista på läskiga sätt som olika djursamhällen organiserar sig på (deras ord). Till exempel chimpanser som för krig med varandra, mest tysta lönnmord (som gerillakrig, haha, fattaru, gerilla - gorilla - gerilla...... förlåt.) Eller varför inte fiskar som gör affärer med varandra? Jag vet, det mesta gränsar på allmänbildning och logiskt tänkande, men när man läser artikeln och verkligen tänker efter, och inser hur pass avancerade system dessa djur har utvecklat, så blir man ganska paff.

Läs den och bli hänförd över naturens awesomeness. Nu ska jag nog sova.

*Edit*
Vill göra ett tillägg i efterhand. Jag läste på lite mer om just chimpansers beteende på Wikipedia, och vill tipsa om den sidan också, det är mycket intressant läsning. Skrämmande blir det om man sedan kommer in på ämnet Travis, en mycket smart och snäll chimpans som växte upp hos ett par i Connecticut, där han flera gånger medverkade i TV. Han blev ca 14 år gammal innan han 2009 anföll och lemlästade en vännina till paret, Charla Nash, varefter polisen sköt ihjäl honom. Hon förlorade båda händerna, öronen, näsan, ögonen och stora delar av käken, men hon överlevde. Lagstiftningen kring innehavet av exotiska djur är idag mycket hårdare i USA.

Inga kommentarer: