23 februari 2011

Min önskan uppfylld i en motsats

Imorgon börjar Den Långa Färden. Jag ska köra upp min bil till Norrbotten, hela vägen till Harads.
97, ta mig hem, till den plats där jag bor, hem till Harads, Lule älvdal, med min väg, 97. (Jag vet att bara 8 mil är längs 97:an, men det är de sista 8 milen.)

Det är en resa på 985 km, något som tog mig och pappa 14 timmar när vi körde ner hit till Stockholm i november. Eeesh. Det är lång resa att göra ensam. Därför gör jag ett pit stop! Jag kör 60 mil imorgon, till Jämtland, Strömsund, Yxskaftkälen, Gammelvaela. Sen på lördag blir det etapp 2, hem till Harads. 62 mil. Totalt kommer jag därmed köra 122 mil. 1220 kilometer. Blä vad det kommer svida i plånboken. Visst, jag saknar att köra bil, och jag vill uppleva mitt ljudsystem igen, men bensinpriset saknar man inte. Och jobbigt var det att gräva fram den ur snödrivan. xD Men skönt att arbeta ändå. Och nu rullar hon! Jag har bra Karma.

Hur som helst, jag kommer ha problem att uppdatera imorgon eftersom det kan bli sent, och känner inte för att sitta vid datorn på fredag när jag hälsar på i Kälen. Nu hade jag velat vara på tumblr, eller wordpress, eftersom de har en utmärkt funktion för att posta inlägg senare. Nu har jag inte tumblr eller wordpress. Därför kommer jag testa Bloggers nya schemalagda publicering. Testa på flera sätt, eftersom den fortfarande är i teststadiet. Man testar på egen risk alltså. (Testing right now actually.) Skyll därmed inte på mig om både morgondagens och fredagens inlägg dyker upp direkt. Eller inte dyker upp alls. Skyll på Google. Med det sagt, har vi En Sång Värd Att Minnas att diskutera.

*******

Denna onsdag tänkte jag fortsätta med veckans NIN-tema och ta en betydelsefull låt för mig. En sång som jag lyssnat på ända sen de där tunga höstpromenaderna i Boden för så många år sedan, och verkligen tagit till mig. Jag talar såklart om The Fragile, ifrån albumet med samma namn.


She shines
in a world full of ugliness
She matters
when everything is meaningless

Fragile
She doesn't see her beauty
She tries to go away
Sometimes
it's just that nothing seems worth saving
I can't watch her slip away

I won't let you fall apart
I won't let you fall apart
I won't let you fall apart
I won't let you fall apart

She reads the minds of all the people as they pass her by
Hoping someone will see
If I could fix myself I'd...
but it's too late for me

I won't let you fall apart!
I won't let you fall apart!
I won't let you fall apart!
I won't let you fall apart!

We'll find the perfect place to go where we can run and hide
I'll build a wall and we can keep them on the other side
but they keep waiting
and picking
and picking
and picking...

It's something I have to do
[I won't let you fall apart]
I was there too
[I won't let you fall apart]
Before everything else
[I won't let you fall apart]
I was like you
[I won't let you fall apart]




Spotifylänk: Nine Inch Nails – The Fragile

*******

Håll tummarna för mig att det blir bra väglag imorgon. Tänk på mig när jag kör hela långa vägen ensam. Eller glöm bort mig och läs min dödsruna nästa vecka. Whatever floats your boat. Peace out.

Inga kommentarer: