21 december 2010

Anarchy in the SL

Jag måste säga att jag personligen inte känt mig nämnvärt drabbad av "kaoset" som ska ha rått i Stockholm. Tills idag. Eller igår kväll rättare sagt. För nu är det KAOS. Men då är det ett bra tecken på hur pass glad man är när man bara kan stå och skocka förnöjt åt SL:s desperata försök att skapa ordning. Men så fort de upprättar stabilitet i ett område, då faller ett annat i anarki. Ja hujedamej vad de håller på. Men är det jul och man är glad och lyckligast i hela världen så låter man inte en liten petitess som dysfunktionell kollektivtrafik rubba friden inombords. Man bara ler åt sina medmänniskor och kastar ut "God Jul!" kors och tvärs och sprider julglädjen vidare. I'm like the Super Happy Tree from Yoshi's Story.

*******

Hmm, tisdagar kommer nog handla om smarta saker som andra människor sagt eller gjort. (Själv har jag inte varit tillräckligt smart för att komma med på listan. Än.) Men vad ska jag kalla det? En fråga för framtiden. Nu vill jag i alla fall dela med mig av denna underbara text från McGill University Physics Department Technical Services Wiki. (That's a mouthful.) Taget ur deras artikel om humor. Humor för fysiknördar alltså. Dock är det roligt för var och en som har ett hum om vad det handlar om. En sann historia tydligen, eller åtminstone en myt. Väldigt underhållande icke desto mindre.

|-------|

'The following concerns a question in a physics degree exam at the University of Copenhagen:
"Describe how to determine the height of a skyscraper with a barometer."
One student replied: "You tie a long piece of string to the neck of the barometer, then lower the barometer from the roof of the skyscraper to the ground. The length of the string plus the length of the barometer will equal the height of the building."

This highly original answer so incensed the examiner that the student was failed immediately. The student appealed on the grounds that his answer was indisputably correct, and the university appointed an independent arbiter to decide the case. The arbiter judged that the answer was indeed correct, but did not display any noticeable knowledge of physics. To resolve the problem it was decided to call the student in and allow him six minutes in which to provide a verbal answer which showed at least a minimal familiarity with the basic principles of physics.

For five minutes the student sat in silence, forehead creased in thought.
The arbiter reminded him that time was running out, to which the student replied that he had several extremely relevant answers, but couldn't make up his mind which to use. On being advised to hurry up the student replied as follows: "Firstly, you could take the barometer up to the roof of the skyscraper, drop it over the edge, and measure the time it takes to reach the ground. The height of the building can then be worked out from the formula H = 0.5g x t squared. But bad luck on the barometer." "Or if the sun is shining you could measure the height of the barometer, then set it on end and measure the length of its shadow. Then you measure the length of the skyscraper's shadow, and thereafter it is a simple matter of proportional arithmetic to work out the height of the skyscraper." "But if you wanted to be highly scientific about it, you could tie a short piece of string to the barometer and swing it like a pendulum, first at ground level and then on the roof of the skyscraper. The height is worked out by the difference in the gravitational restoring force T = 2 pi sq root (l/g)."

"Or if the skyscraper has an outside emergency staircase, it would be easier to walk up it and mark off the height of the skyscraper in barometer lengths, then add them up." "If you merely wanted to be boring and orthodox about it, of course, you could use the barometer to measure the air pressure on the roof of the skyscraper and on the ground, and convert the difference in millibars into feet to give the height of the building." "But since we are constantly being exhorted to exercise independence of mind and apply scientific methods, undoubtedly the best way would be to knock on the janitor's door and say to him 'If you would like a nice new barometer, I will give you this one if you tell me the height of this skyscraper'."

The student was Niels Bohr, the only Dane to win the Nobel prize for Physics.

|-------|

1 kommentar:

Marika sa...

Vilken cool historia!

SL - det första man tänker på är standard level. Sedan förstår man. Det är ordningen. Jag skriver korta meningar. Det är roligt ibland. Det är för att tanken tar slut där, sedan kommer en ny upp. Inga komman. Bara punkter. Förlåt. Jag ska sluta... Nu. Hejdå. Martin. Jag ljög. Nä, jag skojade bara, jag ljuger aldrig. ;) Hejdå!