3 december 2010

Gläns över sjö och strand

Ikväll fick jag min första hemlängtan. Jag följde med min svägerska på julkoncert i Tyska kyrkan, Gamla Stan. Det var Kvinnokören Sapphonia och Stockholms Gaykör som sjöng, och det var otroligt vackert. De hade nordiskt tema, med isländska, norska och tyska låtar. Så var det danska låtar på norska och norska låtar på danska, och finska låtar på svenska, och svenska låtar som sjöngs på danska av en norsk. Ja, ni fattar. Mycket stort urval i alla fall. Hela upplevelsen, särskilt när kvinnokören sjöng Betlehems stjärna, fick mig bara att tänka på jular som varit.

Jag hörde sångerna, och såg bara köket där hemma, med mörker ute och ljus inuti. Det var julpynt, doft av kanel, nejlika och glögg, kokande knäck på spisen, och en lycklig känsla. Luciakör i byastugan. Lek i meterdjup snö. Jag hade velat vara hemma nu, 100 mil norrut. Dessutom har jag inte firat julafton hemma på tre år nu. Och i år ska jag vara i ett annat land. Kören sjöng en mashup som hette Klockan 3. Dumt nog kopplade jag det inte till Kalle Anka förrän hon som introducerade den sade "från oss alla, till er alla, en riktigt god jul". De sjöng kolibrimelodin, komplett med ankljud, och mössens sång i exakt samma tonläge som originalet. Då bestämde jag mig för att jag måste se Kalle på julafton, på ett eller annat sätt, vad Krigarprinsessan än säger. Förmodligen blir det att jag laddar ner det och ser på datorn. Då borde man se det klockan 4 (eftersom tidszonen är +1 där jämfört med här i Sverige) så man ser det samtidigt som man brukar. För mig är det inte jul utan Kalle. Det är lika viktigt som maten, granen och klapparna. Om SVT någonsin slutar sända Kalle klockan 3 på julafton kommer jag fortsätta se det ändå själv. Jag ska göra det till en tradition för mina barn.

I övrigt har Cameron kommit nu med Peewees budfirma. Det var lite antiklimax när jag fick henne eftersom jag drömt om 500D ett tag nu. (Men säg inte till Cameron att jag sa det. Hon behöver tro att hon är min enda för alltid, ända tills vi går skilda vägar. Jag är en hemsk människa.) Dessutom har jag en finne i vänster öra. Problemet? Jag använder mina ifonlurar väldigt ofta. Det gör extremt ont att sätta in en örlurssnäcka i ett öra med en finne. Så varför fortsätter jag pröva? För att mina Koss, som jag älskar högt, har börjat glappa, alltså inget ljud i vänster öra oftast. FUCK. Hur ska jag snabbast bli kvitt finnen? Jag klarar mig inte utan hörlurar alltför länge. Jag har en lösning hemma på rummet, men där ute går det inte. :( sad mratin.

Idag såg vi Vampires Suck, hehe, och en annan film, The Other Guys. Den andra måste jag faktiskt rekommendera, om man vill se hjärndöd, överdriven humor med actionelement. Och jag har fått pröva en padda (iPad för er non-Apple-fanboys/girls). Min kärlek till denna elektroniska materialistsymbol har inte minskat efter detta, snarare tvärtom. Efter att ha fått känna och klämma på henne är jag verkligen sugen på att köpa paddan. Tur att jag inte har råd med en sådan lyxhora. (Hemsk människa.)

1 kommentar:

Marika sa...

Åh! Mina Stockholmskompisar pekade ut den när vi gick i Gamla stan. Vad roligt med en massa sådant. Jag funderade faktiskt att gå på söndag, fast till kyrkan här i Boden då. =P

Kalle Anka har faktiskt aldrig varit någon riktig tradition för mig. Men det är kul att se på. =)