2 december 2010

Coriolis Schmoriolis

Dagens inlägg blir kort. Vill bara ta upp-

Varför då?

För att jag är trött...

Men du skrev ju ingenting igår.

Jag vet, jag vet-

Eller i förrgår!

Jamen-

Och du skar ner till bara veckodagar för att lättare hålla schemat!

Ja, jo-

Du har misslyckats! Du har redan missat din målsättning med ett givande inlägg varje veckodag, sucker. 

Nu behöver vi inte peka ut misstag här, man är väl bara mänsklig-

Du är fail.

....

sad mratin makes sad face ----> : (

*******

Okej, så jag missade att skriva något igår. Och i förrgår. Tisdag hade jag faktiskt en ursäkt. För det var sent när jag kom hem från jobbet eftersom jag stannat extra länge och AVATARISERAT FÄRDIGT EN BILD. Just det. Den kommer upp på Studio Wiklund inom kort. Ikväll blir det bara (bara och bara) dikten som jag tävlade med i Poetry Gangbang ikväll.

Oh yeah, I was a gangbanger for a night. Satt och hade djupa kulturella diskussioner med min nyfuna vän från Peaceworks till ljudet av hög musik. Sen var det dags för tävlan. Och jag var först ut. OMIGAWD. Blev lite tagen på sängen, men det gick bra. Shit vad nervös jag var. Som värsta föreställningen. Och en tjej som gör projektarbete till sin radioproducentutbildning var där och spelade in. Hon intervjuade mig, och ställde faktiskt lite annorlunda frågor, inte det som journalister vanligtvis ställer, vilket var roligt. Naturligtvis var jag utmärkt på att säga klyftiga saker till henne, it's a thing I got. Jag är ingen vidare spontan talare, om det inte är en journalist jag pratar med, då jäklar anamma sätter kugghjulen fart. *attention whore* Inte för att det kommer dyka upp på riktig radio, men what the hell. *desperate attention whore*

Dikten då? Den finns som sagt på SW. Link in the dooblyd- nej just det, det här är inte youtube. Jag glömmer alltid bort det. Länk här. Och nej, jag gick inte till final, men jag hade en så trevlig kväll med min kompis, och fick henne att ställa upp nästa vecka, så det var sak samma. Skitkul att vara med, och få höra att en del riktigt uppskattade ens performance. ^^

*******

Då var det bara den här nya saken som ska ske varje torsdag. Vilket jag lovade förra fredagen att jag skulle starta med idag. (Whew, det blev långt inlägg ändå idag.) Jag vet fortfarande inte vad jag ska kalla det. Manatee Thursday passar nog inte. Factoid Thursday blir nog bättre. Just det. (Vad heter factoid på svenska?)

Veckans factoid blir en mytsprängning. Ni vet hur man får lära sig att vattenvirvlar (i diskhon och toaletten o dyl) snurrar åt olika håll på varsin sida om ekvatorn? Det ska alltså rotera motsols på norra hemisfären, och medsols på södra hemisfären. DETTA ÄR EN LÖGN. Det bygger på ett fenomen som kallas corioliseffekten, vilket beskriver hur gigantiska luftströmmar har denna beskrivda egenskap. Dock är virveln i en toalettstol alltför pytteliten (ganska rejält jävla för liten) för att kunna påverkas nämnvärt av corioliseffekten. Nu vet du det! Länk till artikel som beskriver det finns här:
http://www.snopes.com/science/coriolis.asp

Jag vill tacka Wheezy Waiter for uppslaget till veckans Factoid Thursday. Love u Wheezy. Var det något mer? Ursäkt för inläggsbrist igår? Det har jag inget. Jag glömde. *duckar*

1 kommentar:

Marika sa...

Det heter faktoid på svenska.
Nu kan du få ta del av en liten bit information jag har lagrat i huvuvdet: Det är jätteroligt att snurra! Jag kan hålla på med det för evigt typ. Bara se till att du har mycket utrymme (Det går även i korridorer och andra trånga utrymmen, men känslan av eufori uppnås bättre genom mycket utrymme till ens förfogande, känner jag. Man är inte begränsad.), sedan börjar du bara att snurra! Du kan prova vilken snurrstil som passar dig bäst, t.ex. turas om att snurra åt två olika håll, hålla armarna utsträckta, blunda o.s.v. Lycka till! X)