10 mars 2011

Från Täby till Atlantis

Nu blir det mer idéhistoria. Och det blir svensk idéhistoria! På 1600-talet levde en man vid namn Olof Rudbeck. Han var professor i Uppsala, och blev världskänd för sin upptäckt av kroppens lymfsystem. Coolt va? Men det är inte lika roligt som det andra han är känd för. Rudbeck var även en fornforskare, och en göticist, alltså en sorts revisionist som hävdar att Norden var urhemmet till de germanska goterna, och ursprung till stor del av Europas kultur. Redan här börjar det låta småkul, men Rudbeck tog det till en nivå som ingen annan kommit i närheten av sedan dess.

Under tidigt 1500-tal växte nämligen nationalismen i Europa och det blev populärt att framhålla sitt eget land som bättre och äldre än övriga länder. Italien var först ut, och påpekade det gigantiska romarriket vars arv de besatt. Frankrike sa att de var ännu äldre, och England var snabbt på och skröt ännu mer. Bl a sa man att Brute (inte Ceasars mördare, en ännu äldre Brute) egentligen härstammade från England, därav BRITtannien. På den banan gick det alltså. Det förfalskades dokument och uppfanns skrönor till höger och vänster, allt i nationalismens namn. Så småningom gick den här flugan över i Europa, men nästan 150 år senare klev Rudbeck fram. Det var dags att visa på Sveriges storhet.

  • För det första gick han ut på slätterna runt Uppsala och mätte jordlagrets tjockhet. Hans mätningar ledde honom till slutsatsen att ingenstans i världen är jordlagret så tjockt som utanför Uppsala, och att man därmed måste ha odlat grödor där längst i hela världen. Ergo; Sverige är livets vagga.
  • Vidare hävdade Rubeck att de stora antika städerna som båda hette Thebe, belägna i Egypten och Grekland, egentligen var döpta efter en ännu viktigare svensk stad. Just det. Täby.
  • Viktigast var ändå kopplingen han gjorde till Platons Atlantis, den mytomspunna staden som ska ha varit ursprunget till västvärldens hela kultur, och sedan försvunnit spårlöst. Atlantis var ju såklart Sverige, ett påstående jag har för mig han skrev en bok om. Det var tydligen många intressanta argument till varför detta skulle stämma, men ett specifikt sådant är extra roligt. Folk protesterade självklart flitigt mot Rudbecks påståenden, de var ju tämligen löjliga, och en sådan protest var att det skulle finnas elefanter i Atlantis, och elefanter fanns det definitivt inte här i Sverige. "Men det är ju enkelt," sa Rudbeck som svar, "de som var här och skrev om Atlantis hade ju aldrig sett en älg förut."
Mad as monkey mash, but funny as hell. Han fick Sverige utskrattat av övriga Europa, och gav mig ett underhållande ämne att berätta om på Factoid Thursday. Det här är bara vad jag fick berättat för mig på den föreläsning då Rudbeck nämndes, men mer finns säkert att läsa på hans Wikipedia.

*******

Glöm inte att kolla in imorgon. Det är Casual Friday, och jag har ännu inte bestämt vad jag ska skriva om. Det kan alltså bli en rambling om något esoteriskt ämne. Eller så blir det arbitrary bullshit. Vem vet? Ja det kan DU veta. Jag tar gladeligen emot önskemål till fredagarnas inlägg. Vill du se mig skriva om ett slumpmässigt ämne och vad jag tycker? Kommentera! Då blir jag klad hest. Annars vet man aldrig vad som dyker upp. Vi ses bortom gryningen!

1 kommentar:

Marika sa...

Ola har berätatt lite om den där snubben! Jo, han skrev en bok. jag ba: "Du har berätatt om honom för mig..." Eftersom att jag kände igen det, men det var Ola kom jag på sen. =P Visst?...