17 mars 2011

StumbleUpon is my muse

Visste du att en beard-second (vet inte om skäggsekund blivit officiell svensk översättning än) är den längd ett skäggstrå växer på en sekund? Längden är lika med 100 ångström, eller 10 nanometer. En av många saker som wheezy waiter lärt mig. Det betyder att på ett dygn växer ett skägg ut ca 0,864 mm (om mina matkomade beräkningar inte är helt åt skogen).

Nu används då inte beard-second som en genuin enhet, utan snarare som en parodi på begreppet ljusår, men korrekt är det tydligen! Fast det stämmer inte in på alla människor. Jag kan tala av egen erfarenhet att skäggväxt förändras under tonåren. Fast nu antar jag att jag uppnått maxfarten som är en beard-second. Jag kan också säga att 0,864 mm känns lite, därav min tvekan till om alla decimaler hamnat rätt.

*******

Måste också bara ta upp den amerikanska arméns nya leksak; XM-25 granatkastare, något jag läst om tidigare och nu hittat igen på nätet. De har tydligen testat de enda fem exemplaren som finns av vapnet i Afghanistan, och nu vill de ha fler. Det är alltså en granatkastare som kan detonera en avfyrad granat på ett bestämt avstånd. Fienden gömmer sig bakom en chest-high wall, vad göra? Ta fram XM-25:an, ställ in avståndet till skyddet, lägg på en meter, skjut förbi hindret, BAM, problem solved. De unga stridspittarna kallar den för "the Punisher". Yeah...

Väldigt futuristiskt, och lite skrämmande. Nu har fotsoldaterna också intelligent krigsföring att tillgå. Det intressanta är dock hur de ska få råd med så många som de vill ha. En granatkastare går på $25 000, och varje skott kostar $1 000. Tusen dollar. Shit asså. Inte slösa på skott där inte. =P

*******

Lite kort och hafsigt, och sent dessutom. (Ja jag vet, jag glömde ESVAM igår, so sue me.) Men det är mycket att tänka på, ska åka till Makedonien på kurs en vecka nästa fredag. Just like that. De ringde och godkände mig i förrgår, bokade resa igår. Det går fort när det går bra.

2 kommentarer:

Marika sa...

Nä, det låter rimligt. I a.f. ser det ut som att det är ungefär som att det är lite mindre än en millimeter som hinner växa ut på en dag.

Ha ha! Det var roligt hur du kommenterade på att de inte borde slösa skott eftersom att det var så dyrt och inte typ: "Vad bra, för då kommer de inte ha lika stor tillgång till sådana där vapen!" fast jag fattar ju vad du menar; de kommer att tänka efter innan de avfyrar. Om det var det du menade?

Och OMG Makedonien!!! Jag vill dit! Jag vill dit och höra deras historia av kriget i Jugoslavien! Fuskigt!

Martin sa...

Haha, ja det var typ så jag menade. Kanske lätt att missuppfatta mig. :3 Visst är det coolt med tekniken och så, men jag gillar inte hur vi hela tiden blir allt bättre på att döda varandra. :P Och tyvärr tror jag inte de kommer tänka efter innan de avfyrar, det är inte som att de själva betalar ammunitionen...

Och I KNOW! Jag skrev ju en essä om Balkans historia som orsak till kriget i Jugoslavien, men ingen fokus på just Makedonien, så där är min kunskap begränsad. I'll tell you all about it later. ;) Btw kommer jag resa till Boden snart igen! Påskhelgen då tyvärr. Jag kommer upp långfredagen och åker tisdagen efter, under lovet. Jag antar att ni alla är bort då. :/