19 juli 2010

Eskapism

En sådan härlig diskussion vi hade om Fable 2 och ondska/godhet, jag och Marika. Roligt när sånt uppstår spontant. Önskar bara jag hade mer tid just nu. Gräset är alltid grönare. Och pengar, don't get me started on that.

Jag vill bort, har jag kommit fram till. Jag blir otålig av att sitt här i min stökiga lägenhet, vid min långsamma dator, och att inte göra skolarbeten i den takt jag borde. "Men det är enkelt att ändra på" säger någon. Städa, gör bort plugget i tid, hitta på roliga saker att göra för att få upp motivationen. Om det vore så enkelt. Är man omotiverad är det svårt att bli motiverad. Men det är ju från och till, från dag till dag, ja från timme till timme t o m. Det gäller att komma igång, vilket är mycket jobbigt för mig, och sen att avsluta. Jag är som ett flygplan: störst kraschrisk vid start och landning.

Men det finns inget annat att göra än att ta sig i kragen och sätta fart. Det är inte så farligt när man väl börjar. Drömma kan jag göra när jag sover. Jag är bara rädd för att bli kvar i det här långsamma tänkandet i framtiden. Därför vill jag bort bort bort. Till Stockholm, eller varför inte Australien? Hur som helst vill jag få nya möjligheter framlagda, nya saker att göra och upptäcka. Jag vill verkligen plugga film och teater, för att få göra mina favoritsysslor på "arbetstid". Alltid har jag haft något viktigt igång så att jag inte kunnat slappna av och låta inspirationen komma. Jobba här, plugga där, håll koll på ekonomin mitt i allt. Jag avskyr pengar. De är så begränsande. Enda sättet för mig att nå mina drömmar i nuläget är att börja högskola och gå film eller teater. Men jag kan inte söka förrän nästa höst till den filmutbildning jag vill gå i Göteborg, och Scenskolan hösten efter det.

Jag funderade på att åka till Australien och plugga film, eller teater, också. Det är ett land jag alltid velat åka till, och då får jag verkligen ombyte. Plus att två av mina favoritpersoner bor där; David Morgan-Mar och Michael Shanks. Att få träffa dem vore episkt, men inte troligt.

Just nu är jag bara less på mitt nuvarande liv, och vill göra något annat. Då stunder då jag verkligen levt har varit just då jag upplevt nya platser, människar och ting. Vadstena 2006 exempelvis. Det vill jag ha igen. Tid till att göra det jag gör bäst; förlora mig i kreativt skapande. Jag är verkligen hämmad av hur jag lever nu, jag kommer inte ens på idéer längre, vilket är jobbigt till komvuxkurserna. :P

Nä nu ska jag sluta gnälla. Ville bara få det ur mig, att jag vill bort, för jag trivs inte här. Jag är menad åt ett annat liv.

1 kommentar:

Marika sa...

Jag älskar pengar. Som jag nyss kommenterade till Petra, pengar är pure awesomeness.

Vad jobbigt att du känner dig hämmad. Du måste slå dig fri Martin. Lättare sagt än gjort, men har du väl bestämt dig för en utbildning i ett land så är det lättare att satsa på det. När du har ett mål, som.