22 november 2010

Disagree, and get a good thumping

Jag var på Naturhistoriska Riksmuséet i lördags. Det var mysigt, även om många barnfamiljer uppehöll sig där då det var en lördag, allt skrän och skri (det var inte så mycket) var uthärdligt. Bland annat gick jag på stenutställningen. I WANNA ROCK! Det låter jättetrist att kolla på stenar och mineraler, men det är faktiskt mycket intressant. Vem kunde ana att stenar kan vara så vackra? Seriöst, delar av utställningen hade mer skönhet än den mest fantastiska blomma. Jag har varit där förut, och jag kommer gå dit igen, för jag tröttnar aldrig på att beundra vackra tingestar. För att inte tala om alla exotiska, för det mesta utdöda, djur som fanns uppstoppade! Inte bland stenarna så klart; de var i avdelningen Livets Mångfald. Man tröttnar verkligen aldrig på naturhistoriska.

Dessutom fanns där en tillfällig utställning, tillverkad av någon form av studerande ungdomar, jag kollade inte så noggrannt. Den handlade om smalhet och skönhetsideal, främst bland kvinnor. Jag fick se idealen förändras under 1900-talet, se en bröstförstoringsoperation (huwh, jag trodde jag skulle få mardrömmar), och läsa en stor tavla fylld med faktarutor. Denna var indelad i kategorierna smalhet, behåring och... nånting mer som jag inte minns för stunden. Något relaterat till skönhet i alla fall. Det stod bland annat om modeller som dött av svält under klädbyten mitt i en uppvisning, och om Karl Lagerfeldt som sa upp samarbetet med H&M efter att de börjat sy upp hans kläder i större storlekar. Han påstod att hans kläder endast skulle bäras av smala och ideala människor, något i den stilen. Köp alltså inga kläder signerade Lagerfeldt!

Dock vad som upprörde mig mest var faktarutan om Fijiöarna. Och detta skrev jag ner för att komma ihåg alla detaljer. Enligt en undersökning gjord 1998 började 15% av landets 17-åriga tjejer att kontrollera sin vikt genom svält och kräkningar inom 38 månader efter att västerländsk tv började sändas där. Det tog alltså bara tre år för 15% av tonårstjejerna i Fiji att utveckla anorexia i hopp om att nå västvärldens korrupta skönhetsideal. FY FAAN.

*******

Veckans örgasm är denna låt, How To Be Eaten By A Woman, med The Glitch Mob, underbart hård och skoningslös elektro. Jag rekommenderar hörlurar med bra bas och hög volym för att verkligen uppskatta storheten i detta stycke hjärnkokande själsmusik. 0:40, 2:00 och 3:40 är höjdpunkterna. Njut.



Spotify: The Glitch Mob – How To Be Eaten By A Woman

Inga kommentarer: