29 november 2010

Master Control Program, bring me Cameron

Det är måndag gott folk, och det har blivit dags för Veckans Örgasm! Denna vecka är det en speciell låt. Bakgrunden är att nu i december har uppföljaren till 80-talsfilmen Tron, Tron Legacy, biopremiär. Musiken i filmen görs av ingen mindre än Daft Punk (Låtar som Technologic och Around the World). Den kommer bli hård och awesome alltså. På Youtube finns flertalet musikstycken som hävdas vara från soundtracket till filmen. En av dessa, är Veckans Örgasm. Dock är det ganska säkert att just den här låten inte är gjord av Daft Punk. Istället är det en skicklig person som gjort en remix på trailermusiken. En mycket skicklig person. Låten, som inte har något namn, är tyngre och hårdare än Daft Punk, tyngre och hårdare än Tron. Jag kallar den Tron Legacy Trailer Remix. Se upp så inte öronen smälter. Klimax @ 1:42 och 2:51. Kom ihåg att lyssna ändå till slutet.



http://www.youtube.com/watch?v=DmKDVvIEhBY

Det finns inget mer episkt och samtidigt mer skrämmande än att lyssna på den här när man är ute och går, och sedan följa impulsen att springa när den går igång på allvar. Den är underbar. <3

*******

Jag har verkligen börjat komma in i Illustrator, och börjat utforska det. Mer bilder kommer snart på StudioWiklund. Dessutom fick jag pröva en ritplatta hos Wacom under Fotomässan i helgen. Jag vet inte riktigt vilken storlek som skulle passa mig, liten eller medium. Men liten vore bäst, för då får jag den snygga svarta för under 800 kr, och dessutom ryms den (kanske) på mitt skrivbord. Något att spara till i alla fall. Jag måste också välja modell av kamera när det blir dags. Det blir en Canon, så klart, antingen 500D eller 550D. Skillnaden? 550 har 18 megapixlar, 500 har 15. 500 kan spela in HD-video i 25 fps, 550 klarar även 24 och 30 fps.

Det beror alltså på hur pass avancerad videokamera jag behöver i den, om jag kommer ha kvar den länge och använda i samband med andra större kameror. Jag vill verkligen ha 550D, men undrar om det är värt 1 000 till 1 500 kr extra. Det kanske räcker med den mindre, som går på under 6 000 inkl. objektiv. Hur som haver är det en framtida fråga, som kommer efter en ny dator. Vad ska jag med en videokamera till om jag inte har en dator som klarar av att redigera det?

Inga kommentarer: